Terugblik - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: Anneke en Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe en Anneke

05 November 2009 | Nederland, Huizen

Een heerlijke maar zeer indrukwekkende reis hebben we achter ons. Indonesië was niet meer het land zoals in onze jeugd vaak bezongen is. Wel is er de mooie zee en is de hemel blauw, maar het land is arm en vuil en het gaat slecht met het milieu. Op Java is de overbevolking duidelijk merkbaar. Overal vuil en veel uitlaatgassen. De natuur is echter overweldigend en de mensen hebben een lief en vriendelijk karakter.
We hebben ervaren dat er een enorm cultuurverschil bestaat tussen de mensen die in west-, midden en oost Java wonen. Gearrangeerde huwelijken zijn nog steeds aan de orde van de dag, hierbij is de bobot, de bebet en de bibit van toepassing. Dit houdt in dat de ouders kijken naar het verleden, het heden en de toekomst van de toekomstige partner van hun zoon of dochter. Als een van deze elementen niet overeenkomstig hun eigen milieu en levenswijze is, gaat het huwelijk niet door. Het leven hangt af van kleine handel, dat kan zijn: fruitverkoop, voedingsmiddelen, taxivervoer en een overkill aan toezichthouders c.q. handophouders. Zowel op Java als Lombok schallen de luidspeakers van de minaretten vijf keer per dag (vanaf 's morgens half vier) 'Allah akbar' in diverse toonsoorten. Dat was dus vaak vroeg wakker worden.
Bali daarentegen vertoont een veel mildere levenswijze. Het eerste wat je ervaart is de verleidelijke glimlach en de gevouwen handen (kortom, hoe maak ik het u naar de zin). Maar ook op Bali, rondom de grotere plaatsen, is het verkeer zeer intens en vervuilend.
Zeer aandoenlijk zijn de vele scholieren in hun schooluniformen.
Op Bali is het offeren de voornaamste bezigheid. Op elk moment van de dag en bij elke gelegenheid worden offertjes op straat, stoep, strand, sawa enz. neergelegd. Tussen al het verkeer door.
Bali kenmerkt zich door prachtige natuur en duizenden tempels.
Enorm veel indruk, zowel op Bali, Java en Lombok, hebben de talloze vulkanen gemaakt. Het is ook geen wonder dat de mensen hier geloven in goden, bij zoveel natuurgeweld in de nabijheid.
Sampay jumpa lagi, Indonesia (Tot ziens, Indonesië), Terima kasih atas semuanya (bedankt voor alles)
Semoga selamat dan panjang umur! (Ik wens je het allerbeste)

• 05 November 2009 - 18:45

Peter :

Hai Wiebe en Anneke

fijn dat jullie ook weer veilig terug zijn in het heerlijke regenachtige nederland .heb jullie verslag gelezen en de foto,s bekeken .
    ben momenteel bezig om mijn foto,s wat te ordenen en ze in beperkte vorm neer te zetten zodat er ook meer mensen van kunnen genieten .nu zijn het er een beetje veel .

vriendelijke groet
    Peter

• 05 November 2009 - 21:21

Bettie En Kees:

Volgende keer moeten jullie eens naar de grote overdekte markt gaan...
    je weet ECHT niet wat je dan ziet aan smerigheid en ruikt...