na soendanees en javaan, nu de madoerees - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu na soendanees en javaan, nu de madoerees - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu

na soendanees en javaan, nu de madoerees

Door: Anneke en Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe en Anneke

14 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

We zijn vandaag aangekomen in Kalimaru in het uiterste oosten van Java.
Het waren lange reisdagen. Het is overweldigend, wat we allemaal zien.
Heel veel rijstvelden, maar ook kapok, merantie, teak, mango's, ananas, tabak, koffie, balsahout, kokosnoot,

Onderweg naar Batu hebben we de lange rit onderbroken met veel stops, waardoor de dag bont gekleurd werd door de vele bezienwaardigheden zoals houtsnijwerk van teakboomwortels, rijstoogsten, een brood en banketbakkerij, waar het meeste gebak zittend op de grond werd bereid, over de bergpas, de streek rond Bata wordt het Oostenrijk van Java genoemd (wel zonder sneeuw).
De vrije dag in Batu hebben we doorgebracht door heerlijk te wandelen langs de vele bloemenkwekerijen (veel bonsai), met zwemmen, massages en een gezellig diner met dansen en zingen erbij.
De reis naar Kalimaru ging deels via de noordelijke kustweg, onderlangs Surabaya, daarna zuidoostelijk door rubber- suikerriet- en tabakplantages.
Veel overblijfselen van v/h Nederlandse fabrieken gezien en een kilometers lang irrigatiesysteem (een kanaal met aftakkingen), waarin de plaatselijke bevolking zich wast, scheert, het vee afspoelt en de was doet en waarin vele kinderen spelen en waarin ook nog gevist wordt.
Voordat we Kalibaru bereiken gaan we via een 99 bochtenweg, waarbij het bij iedere bocht nodig bleek kleine presentjes aan arme mensen te geven. De armoede is hier heel erg groot.
Het Margo Utomo Agro Resort is een bungalow parkje tussen tropische beplanting met veel kruipende en vliegende insecten, maar dient tevens als melkveebedrijf met wel 50 Nederlandse koeien. We zien ook weer vliegende honden (vleermuizen) en grote neushoornvogels.

De titel van dit verslagje betreft de
drie bevolkingsgroepen op Java. In het westen de Soendanees (een gezellig type die houdt van lekker eten en plezier), in midden Java de Javaan (serieus, hardwerkend en netjes) en hier op oost Java de Madoerees (import van het eiland Madura) Fanatiek, veel bling bling, meerdere vrouwen, en grijpt snel het mes.
Verder is het zeer islamitisch, heel veel oproepen tot gebed via megafoons, vaak meerdere tegelijk en oorverdovend.

• 14 Oktober 2009 - 12:10

Ingrid:

Hoi Irene&Ad, Wiebe&Anneke,

Heel leuk om jullie belevenissen te volgen en de foto's maken het geheel compleet. Fascinerend die vliegende honden. Zo te lezen is deze reis een aanrader!
    Veel reis plezier gewenst. Groet, xngrid

• 14 Oktober 2009 - 13:33

Ingrid En Jaap Kos:

Prachtig om jullie zo te kunnen volgen.
    Met de foto's genieten we een kleinbeetje mee.
    Groetjes en nog veel reis plezier

• 14 Oktober 2009 - 15:36

Kees En Bettie:

..en weer bedankt voor dit leuke verslag.Met foto´s er bij maakt het helemaal AF !!Hebben jullie ook vliegende kalongs gezien?
    Marga Utomo vonden WIJ ook erg gezellig. Blijven genieten!!

• 14 Oktober 2009 - 19:26

Arthur:

Dat zijn ze dus, de vliegende honden! Kun je die 'savonds zomaar tegen komen? brrr.
    Wens jullie een voorspoedig vervolg van de reis! groetjes,