Yogyakarta (een vorstelijk welbehagen) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu Yogyakarta (een vorstelijk welbehagen) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu

Yogyakarta (een vorstelijk welbehagen)

Door: Anneke en Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe en Anneke

11 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Na een heerlijk verblijf in het Queen garden resort in Baturraden, waar we vanaf ons balkonnetje van een prachtig uitzicht genoten op het landschap rondom de vulkaan (palmbomen, rijstvelden, weelderige akkers, watervalletjes en het mooie zwembad) reden we naar Yogyakarta, een kleine stad met een oud centrum (laagbouw met vele smalle straatjes vol bloeiende bomen en struiken)
Onderweg bezochten we een steenfabriekje, waar men stenen vormt door met de hand natte klei in mallen te doen, de klei gladstrijkt, de mal verwijdert en de steen aan de warme lucht laat drogen. Als de stenen redelijk gedroogd zijn worden ze op stapels gelegd met daartussen kieren waar de wind doorheen kan en zo drogen ze verder tot de stenen hard genoeg zijn. We zien een grote groep bebeks (eenden) met hun eendenhoeder, een heel grappige sensatie. Veel dorsers op de rijstvelden. We lunchen onderweg onder een rieten afdak zittend op de grond met uitzicht op het mooie landschap bij een grote rivier. Na een rit dwars door bergachtig landschap komen we bij de Borobudur. Een grote Buddistische tempel. Later wanneer we meer tijd hebben zullen we wat meer over deze tempel vertellen en ook over de tempel (hindoe"itische) de Prambanan, die we vandaag hebben bezocht. Een heel mooie ervaring om daar nu zelf geweest te zijn. In Yogyakarta logeren we in een schitterend hotelcomplex met een prachtige tuin, waarin drie zwembaden, waar we zo tussen alle activiteiten door, heerlijk genieten.
In Yogyakarta hebben we een batikwerkplaats en een zilverfabriekje bezocht. Prachtige batikschilderijen en ook schitterend zilverwerk wordt hier nog met de hand vervaardigd. Heel veel plezier hebben we gehad tijdens onze rit met de becak (fietstaxi) door de prachtige binnenstad. Daar ook een rondleiding gehad door het paleis van de sultan prins Hamengo Bowono de 9e en de 10e, het Kraton. (Ruud en Tonnie, we hebben hem de groeten van jullie overgebracht!! ). Na de rondleiding hebben we bij de 10e (de 9e leeft inmiddels niet meer) geluncht. In zijn restaurant bedoelen we. "s Avonds een diner in een van zijn mooie tuinen met een dansvoorstelling over de geschiedenis van Rama en Sita.
Met paard en wagen zijn we door het boerenland gereden, door de dessa (een aantal kleine dorpjes), kennis gemaakt met de plaatselijke bevolking, aan aantal huisjes bezocht, heel veel lieve kleine kindersnoetjes maar ook veel oude rimpelige mensen wonen daar. De mannen werken veelal in de grote stad (Yakarta).
Einde middag en avond gaan we de stad Yogyakarta nog verder verkennen en morgen gaan we dan naar Oost Java, naar het bergdorpje Batu.

• 11 Oktober 2009 - 08:31

Kees En Bettie:

We hebben weer mee genoten hoor!Het blijft mijn mooie tweede vaderland- kan je nu wel begrijpen!!Goeie reis verder en probeer zoveel mogelijk alles in je op te nemen.En..ik krijg steeds meer heimwee...
    Veel liefs vanuit koud/nat Huizen.

• 11 Oktober 2009 - 13:24

De Vliegende Hond:

Heel erg leuk de fotootjes te zien. Zo te lezen een vol en mooi programma, veel plezier komende weken,
    Groetjes, Arthur

• 11 Oktober 2009 - 13:44

Anton & Carla:

Wat heerlijk om jullie verslagen te lezen en de foto's te zien. Voor ons heel herkenbaar. Maar jullie hebben al heel wat gezien, zeg! Wij blijven jullie volgen en zien uit naar volgende berichten/foto's. Veel plezier!

• 11 Oktober 2009 - 14:11

Nellie:

Ik heb je gezien, Wieb op je driewieler, staat je goed jongen. Kan je hem niet mee naar huis nemen, lijkt mij ook wel wat. veel plezier daar.

• 11 Oktober 2009 - 18:07

Ruud En Tonny:

Goed om zelf de becak te besturen Wiebe,je weet maar nooit waar de recessie toe kan leiden. We zien onze vakantie weer helemaal teug met jullie mooie beelden en jullie zullen je blijven verbazen.
    Groeten weer en veel plezier. Tonny en Ruud

• 12 Oktober 2009 - 17:11

Dikke Daan:

Klinkt weer helemaal fijn, mooie kiekjes. Ziet eruit als een feestje, geniet maar lekker XxX Merijn en Daan.