Selamat datang (welkom) op Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu Selamat datang (welkom) op Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu

Selamat datang (welkom) op Java

Door: Anneke en Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe en Anneke

07 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Daar zijn we dan !!

Na aanvankelijke moeilijkheden met het internet nu ons verslag tot nu toe.
De vlucht van Amsterdan naar Jakarta ging voorspoedig. Vanuit het vliegtuig zagen we Vietnam weer terug. Dit was voor Anneke en mij heel emotioneel. We zagen de wegen en steden en de kustlijn, zoals we die ook gefietst hebben.Op Java is de overgang van de temperatuur groot.

Jakarta is een zeer grote stad die voor meer dan de helft bestaat uit krottenwijken met daartegenover zeer moderne appartementen en winkelcentra. We hebben mooie dingen gezien uit de voormalige Nederlandse tijd, het Merdekkaplein v/h Koningsplein, Cafe Batavia, Raadhuis waar vanuit Jan Pieterzoon Coen regeerde, de Sunda Kelapahaven, waar alles nog met mankracht geladen en gelost wordt. De indruk was veel verpaupering, de eerst zo belangrijke binnenrivier is nu een rioolgoot geworden.

Heel veel daklozen onder de bruggen, boeren die van het platteland werk komen zoeken, maar als illegalen worden beschouwd.

We zijn naar Bogor gegaan (Buitenzorg). We bezochten hier een botanische tuin van vele eeuwen oud, met zeer veel exotische bomen en planten, maar ook dieren zoals vliegende honden (vleermuizen zo groot als een hond.)

De reis naar Bandung ging over de Puncakpas, duizenden mensen waren op zondag hierheen gekomen voor de natuur en verkoeling, met dito verkeersproblemen. We zagen onafzienbare theeplantages op zeer heuvelachtig landschap. Veel rijst (sawa's), kalk- en marmerberegen.

Bandung is mooier dan Jakarta met veel Hollandse huizen die hier en daar zijn opgeknapt, maar anderen staan op instorten. We hebben diverse voormalig Nederlandse gebouwen bezocht, zoals het Gouvernementsgebouw, waar vanuit de Nederlanders Voormalig Nederlands Indie regeerden.

Een groot vermaak was het Anklung Muziekschooltje.
Kinderen vanuit arme wijken komen hier muziek, zang en dans leren en uitvoeren. Kinderen van twee tot vijftien jaar. Het was erg ontroerend de manier waarop zij met elkaar een voorstelling gaven, waar wij bij betrokken werden.

De stad is chaotisch en de wegen en stoepen zijn vol met gaten en overal vuil.
In het donker is dit helemaal een probleem. Tijdens een tropische regenbui liepen wij 's avonds naar een restaurant te zoeken en wat gebeurt er ???.... Anneke stort na eerst al te zijn uitgegleden, in een 2 meter diep riool.
De schrik was groot, maar Anneke werd vrijwel ongedeerd door de mannen (Ad en Wiebe) weer naar boven gehesen, weliswaar vuil en drijfnat. Die avond ook niet meer gegeten maar nog wel gelachen.

Spectaculair was het bezoek aan de vulkaan de Tangkuhan (2064 m). We keken regelrecht in de krater, waar hier en daar nog rook uit kwam.

De Theefabriek Ciater was indrukwekkend. Hier hebben we het poduktieproces gezien van thee. Van de plantage tot in het doosje. De glooiende hellingen vol met theestruiken zijn prachtig.

Een onderdompeling in een heet bad met zwavelhoudend water (43 grd) middenin de prachtige natuur lostte alle vermoeidheid op.

Na een schitterende trein- en busreis door o.a de Preanger naar Banjar zijn we nu in Baturraden, een plaatsje op de helling van de Slametvulkaan. Meer dan 3000m hoog.
Het is hier werkelijk schitterend.
We gaan morgen een wandeling door de jungle maken en zien mogelijk inheeemse dieren en brengen een bezoek aan een dorpje en zien hoe de mensen daar leven. Verder heerlijk badderen in het mooie zwembad.

• 07 Oktober 2009 - 15:15

Jaap En Ingrid:

We hebben met belangstelling jullie verslag gelezen Heel indrukwekkend. We zijn nieuwsgierig naar het vervolg.Geniet ervan. Hier is de herfst ingetreden.
    En Wiebe houd in het vervolg Anneke beter vast.

• 07 Oktober 2009 - 15:31

Kees En Bettie:

We zitten in gedachten vlak naast jullie. Er komt ZO veel boven bij ons.. Verheugen ons op jullie verhalen en video´s.
    Geniet er van en slamat djalan dan slamat tinggal.
    Banjak tjoem tjoem. Hebben jullie een leuke groep en wat voor reisleiding?
    Beeld is vanmorgen in STROMENDE regen geplaatst!
    Liefs.

• 07 Oktober 2009 - 15:34

George En Bea:

Mooi is mijn moederland en eenmaal daar geweest zal dat altijd bijlijven.Nog een week of drie dan zijn we op Bali om heerlijk te relaxen.Ook al heerlijk Javaans gegeten.Geniet ze want het weer is hier niet al te best.Verder SELAMAT PAGI.

• 07 Oktober 2009 - 16:39

Jannie:

Hallo Anneke en Wiebe,

wat een boel herkenbare dingen. Leuk om dat weer te lezen.De meeste ervaringen waren voor mij hetzelfde. Ik was alleen niet zo gecharmeerd over de theefabriek.Wat waren die zwavelhoudende baden heet nietwaar.

Groetjes en fijne reis
    Jannie

• 07 Oktober 2009 - 16:43

Ruud En Tonny:

De Puncak pas en de zg Gunung Mas, gouden berg, deed ons weer denken aan de wasjes die men deed in de rivier Ciatur. Wat een uitzichten. Dan die grazende eenden en ganzen in de sawas.In Bandung was toch ook die kleding, textielwijk, was ik natuurlijk gek op als modefriek in die tijd
    1994. Wij hebben het idee dat er nu veel meer autos zijn dan toen.
    Leuk jullie ervaringen te kunnen delen.
    Groeten en veel moois samen,
    Ruud en Tonny.

• 07 Oktober 2009 - 17:21

Fred Van Laar:

Hallo Wiebe, erg leuk om je reis te volgen. Heel veel plezier en kijk uit voor riool gaten.
    Fred.

• 07 Oktober 2009 - 17:23

Katja En Pjilip:

Hoi vakantiegangers.Wat leuk om op deze manier iets van jullie te horen.Heerlijk dat het daar zo geweldig is. Geniet maar volop. Nog even een nieuwtje van hier. Ma heeft een nieuwe kamer aangewezen gekregen en als alles naar tevredenheid is zal ze komend weekend over gaan. Groetjes en nog een hele fijne vakantie.

• 07 Oktober 2009 - 21:35

Ruud En Alice :

hallo Wiebe en Anneke,
    leuk om jullie reisverslag te lezen, vooral als het hier de hele dag regent en waait!
    geniet ervan en we blijven jullie volgen
    groetjes Ruud en Alice en de meiden

• 08 Oktober 2009 - 00:40

Janny & Pieter M:

Hallo vakantiegangers we hebben met belangstelling jullie eerste verslag gelezen, de reis die we 10 jaar geleden gedaan hebben komt weer boven dus we genieten mee bij elk stukje dat jullie afleggen
    een goede voortzetting van de reis.
    Een hartelijke groet, Ayo
    Janny en Pieter Bonaire

• 08 Oktober 2009 - 08:50

Dikke Daan.:

Heerlijk om even van jullie wat te lezen. Volgens mij vermaken jullie je prima, geniet maar lekker. Hier gaat alles prima vollop leven in de nu toch al echt flink bollende buik. XxX van ons 3e.

• 08 Oktober 2009 - 15:55

Ieke En Bob:

Hoi Indonesië-gangers,
    Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat en dat jullie genieten. Zeker gisteren toen ik met een groep collega's lekker Indonesisch zat te eten, moest ik aan jullie prachtige reis denken. Het zal ongetwijfeld nog veel indrukwekkender zijn, dan in een kort bericht te verwoorden is en wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de foto's t.z.t. Heel veel reisplezier en avontuur gewenst. We kijken al uit naar de komende verslagen. Groetjes en liefs.

• 09 Oktober 2009 - 13:45

De Vliegende Hond:

Hoi Irene en Ad,
    Ik had jullie nog een smsje gestuurd, maar waarschijnlijk hebben jullie geen bereik daar. Wens je een goede reis toe samen met Wiebe en Anneke, en erg benieuwd naar de eerste fotos.
    Groetjes!
    Arthur

• 10 Oktober 2009 - 14:46

Hoi Ad En Irene:

Wat leuk om dat zo te volgen! Geniet er maar van,de noten vallen nu goed.
    Groetjes Herman en Ans,ook aaan anneke en Wiebe.