Contrasten - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu Contrasten - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu

Contrasten

Door: Wiebe

Blijf op de hoogte en volg Wiebe en Anneke

17 April 2007 | Nederland, Huizen

We zijn al weer twee weken thuis, maar zijn met onze gedachten nog veel in Vietnam.
De overgang naar het normale leven is groot. Dat komt mede doordat we in een land zijn geweest waar de contrasten groot zijn. Dat roept allerlei gedachten op en dwingt ons terug in onze herinneringen.

Vietnam een land met een mooie geschiedenis en een land met een afschuwelijke geschiedenis. Een land met vele vrienden in de omgeving, maar het had vele vijanden. Hoe kan een land met zo´n lieve bevolking zoveel oorlogen hebben gevoerd. Hoe kan het dat de grootste vijanden (China, Cambodja,Japan, Frankrijk en Amerika) nu de grootste vrienden zijn en Vietnam tot grote hoogten stimuleren. Hoe kan het zijn dat Vietnamezen met de meest afschuwelijke martel praktijken de Amerikanen hebben belaagd en hoe kan het dat de Amerikanen die Vietnam overgoten hebben met duizenden tonnen Agent Orange (dioxine, ontbladeringsmiddel)nu de meest gewenste touristen zijn en dat de dollar naast de vietnam dong als basis valuta dient.

Hoe kan het dat de bevolking veelal een armoedig bestaan heeft ondanks dat er van alles in ruime mate verkrijgbaar is. Dat er hier en daar honger wordt geleden en dat er voedsel in overvloed wordt aangeboden op de markten. Hoe kan het dat in zo´n paradijs op aarde de bevolking zo slordig is en al het vuil achter zich in de natuur achter laat. Hoe kan het dat 80.000.000 mensen zich verplaatsen met 1 spoorlijn en 1 autoweg. Een bevolking, levend onder een centraal geleide economie en communistische/socialistische regering, is verre van beperkt in z´n kontakten en nergens is er angst om met buitenlanders te praten. De stranden zijn deels resorten, deels werkgebied voor de vissers, iedereen "werkt" en "niemand" houdt zijn hand op. Het is maar net hoe je het bekijkt. De contrasten zijn groot.
We hebben de bevolking leren kennen, we hebben de natuur gezien,we hebben geleefd als een Vietnamees en hebben leren omgaan met de contrasten en hebben genoten.
Vietnam is prachtig

• 18 April 2007 - 10:54

Michel Bodt:

Nu ik kort na jullie thuis komst, bij jullie over de vloer geweest ben, en al vele verhalen ,film en foto gehoord en gezien hebt, weet ik hoe fijn jullie het hebben gehad.
    Een prestatie wat jullie hebben gedaan, en leuk dat we jullie ervaringen konden volgen via de pc.
    Maar je kijkt er altijd voor op hoe ze daar moeten overleven, hoe mooi het er ook is,wij westerling hebben het dan toch maar goed hier.

groetjes.

• 03 Mei 2007 - 19:20

Alex:

mijn benen jeuken, leuk idee zo'n verre fietstocht. foto's geven goede indruk.
    zeer mooie plaatjes.