"De Lat" lag te hoog voor Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu "De Lat" lag te hoog voor Da Lat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Wiebe en Anneke Nauta Bodt - WaarBenJij.nu

"De Lat" lag te hoog voor Da Lat

Door: Wiebe , fotograaf Anneke

Blijf op de hoogte en volg Wiebe en Anneke

14 Maart 2007 | Vietnam, Ðà Lạt

Vertrokken uit een zeer zonnig Phan Rang, wind mee, laten we de kust achter ons en gaan richting bergen. Nou dat hebben we geweten!!

Eerst een km of 40 land allerlei agrarische bedrijvigheid, zoals tabaks teelt, bananen, mango's, katoen. Volop bloeiende bomen.

Het advies was neem veel water mee, dat deden we dan ook. Drie liter pp, leek voldoende. Het werden er wel 6 liter en nog hadden we dorst.

We dachten op een g egeven moment dat ergens water te koop was, bleek het een wijngroothandel te zijn. Wij nog bijna aan de wijn en allerlei andere likeur-achtige drankjes (wijs een vriendelijk vietnamees maar eens af), maar toch niet aan de drank, maar wel een alcoholvrij drankje.

Veel over voetbal gesproken. Na het gesprek werden zowel Anneke als ik hartelijk gekust en leek het wel een hartroerend afscheid van mensen die we maar hooguit een halfuur hebben gesproken.

Op naar hoger gelegen streken. Volgens onze beschrijving is het een zware tocht, maar zeker te doen. 10 km valsplat en dan 17 km met meer dan 10% stijging. We zijn kapot gegaan. Gelukkig bleek er een lange afstands bus bereid ons met fiets en al mee te nemen, naar wij dachten naar Da Lat.Het ging echter fout, we belandden weliswaar over de bergen, maar het leek op het verhaal van het oude vrouwtje dat aan de stoeprand staat en naar de overkant wordt gebracht, maar helemaal niet wilde oversteken.

20 km voorbij Da Lat werden we afgezet, met de vriendelijk uitleg, dat Da Lat langs de weg waaraan we nu stonden, makkelijker bereikbaar zou zijn.Het werd een helse tocht. Uiteindelijk moesten we alsnog 12 km met meer dan 10% stijgen, het werd al donker en waren teneinde raad. Echter het motto "doorgaan" staat in ons vaandel, dus gingen we door, Ver buiten de tijdslimiet en totaal geradbraakt, kwamen we aan in Da Lat. Het ligt in een kom van bergen.

Aan de rand van de stad, vraagt een ons uit het niets komende man of wij naar het hotel willen van de naam die heel toevallig ook op ons lijst staat, dus achter hem aan en het leed was na het douchen al weer gauw geleden.
Woensdag een dagje Da Lat

• 14 Maart 2007 - 09:50

Mariëtte:

Tjonge, wat een verhaal zeg! Ergens als een berg tegenop zien is dus vermoedelijk de wijsheid van een Vietnamees! Knap gedaan hoor. Genoten jullie van je dagje Da Lat?

• 15 Maart 2007 - 17:02

Irene:

lieve koning Bao dai en koningin Nam phong.
    Ad belde net op dat wij een kaart van jullie hebben gehad. Bedankt. Jullie zien er geweldig uit ondanks af en toe toch wat zware tochten.Ik lees met veel plezier jullie verhalen.

• 17 Maart 2007 - 08:24

Hans En Marianne:

Hallo Wiebe en Anneke
    Wij zijn weer terug van de wintersport.
    Veel sneeuw gehad en goed geskied.
    Bedankt voor je ansichtkaart.
    Het is nu zaterdagmorgen 17 maart 9 uur en wat bewolkt. We hebben de afgelopen week veel zon gehad.
    Nou weet je ook weer wat van Nederland.Wij wensen jullie een goede reis en geniet van de Vietnamese Loempia's

Hans en Marianne